20.
sajand oli üha kasvava linnastumise sajand, kus toimusid väga
kiired muutused. Kasutusele võeti mitmed tehnikauuendused, kuid
muutus ka inimeste mõtteviis ning naise roll ühiskonnas.
Murdepunktiks,
mis eelmise sajandi uuest eraldas oli Esimene maailmasõda oma
katastroofiliste tagajärgedega. Sõjavapustused panid inimesed
loobuma minevikuihalusest, pilgud suunati tulevikku ning levima
hakkasid modernismi- ja progressiideed.
Ajastu
alguses oli mood vaid vähestele kättesaadav luksus, kuid sajandi
lõpuks oli sellest saanud kiiresti muutuv süsteem, millest said osa
laiad rahvamassid.
Muutusid toimusid tasapisi, kuid pidevalt. Igal kümnendil oli
pakkuda mõningaid uuendusi, mida varem polnud nähtud.
Uue sajandi
alguses jätkus aastal 1895 alguse saanud belle epoque (pr. k.
„ilus ajajärk“). See oli kõrgklassi õitseaeg, mida
iseloomustas pillav eluviis ning luksuslik rõivastus.
Naised
kandsid rohkete kaunistustega külluslikke ja romantilisi kleite.
Kangastest eelistati õhukest ja kerget sifooni ja tülli ning
värvidest domineerisid pastelsed toonid.
Ajastu
suurimaks trendiks oli korseti abil kujundatud S-kujuline siluett. Seda iseloomustasid „tuvipuguks“ kutsutud
vormikas büst ja tahapoole väljavenitatud puusapiirkond, mis
ühtekokku jätsid naisefiguurist jäiga ja ebaloomuliku S-tähe
kujulise mulje.
Meestemood
oli seevastu tagasihoidlik, moodustades justkui tausta, mis võimaldas
naistel eredalt särada. Populaarseks muutus tume pintsakuga ülikond
ning veidi lühemad ja kitsamad püksid. Üha enam leidsid poolehoidu
kaabud, kõrged kitsad kraed ning hoolikalt raseeritud nägu.
Kümnendi
lõpupoole, kui belle epoque
hakkas lõppema, pääses naistemoes esile pehmem siluett. Prantsuse
disaineri Paul Poiret eestvedamisel tuli moodi ampiirstiil ning
kammitsev ja ebaloomulik S-figuur asendus sirgema joonega. Loobuti
korsettidest, vöökoht nihkus ülespoole, rinnajoone alla, kust
voogavad kangad otse alla langesid. Taoline muutus pakkus naistele
võimaluse end avalikes kohtades esimest korda mugavalt tunda.
No comments:
Post a Comment